Kosztorys naprawy samochodu jest bardzo ważnym dokumentem, którego treść powinieneś dokładnie przeanalizować.
Jeśli szkoda w twoim samochodzie ma być naprawiona w ramach ubezpieczenia, to musisz wybrać, na jaką metodę naprawy się decydujesz. Do wyboru masz metodę kosztorysową i warsztatową. W pierwszym przypadku rzeczoznawca wskazany przez ubezpieczyciela ocenia szkodę i przygotowuje kosztorys naprawy, na podstawie którego otrzymasz odszkodowanie. Co powinien zawierać taki kosztorys i po czym możesz wywnioskować, że został on przygotowany profesjonalnie?
Przede wszystkim na wstępie pamiętaj, że jak najbardziej masz prawo wglądu do kosztorysu, aby móc ocenić m.in. to, czy zostały w nim uwzględnione wszystkie niezbędne pozycje. Kosztorysy są budowane na podstawie schematów przyjętych przez poszczególnych ubezpieczycieli. Jedną z najważniejszych części takiego kosztorysu jest szczegółowa specyfikacja naprawy, w której powinny się znaleźć następujące informacje:
Jeśli chodzi o jakość części, to w kosztorysie możesz się spotkać z następującymi oznaczeniami:
Otrzymaną kalkulację koniecznie musisz dokładnie sprawdzić. Warto ją pokazać np. znajomemu mechanikowi, który będzie w stanie ocenić, czy zawiera ona wszystkie niezbędne prace i części samochodowe. Możliwe, że koszty te zostały zaniżone, a w takim przypadku konieczne jest odwołanie się od propozycji ubezpieczyciela. Wprawdzie może to wydłużyć proces oczekiwania na otrzymanie odszkodowania, ale dzięki temu możesz otrzymać kwotę, która na pewno wystarczy na przeprowadzenie niezbędnych napraw. Ubezpieczyciel może zaniżyć cenę za godzinę pracy mechanika czy też dokonać kalkulacji z ujęciem zamienników, pomimo tego że właściciel pojazdu korzystał z części oryginalnych. Często ubezpieczyciele uwzględniają również zużycie uszkodzonych części, które wymagają wymiany.
Ze szkodą całkowitą możesz mieć do czynienia, jeśli ubezpieczyciel oceni, że auto nie nadaje się do naprawy albo koszt naprawy przekroczyłby aktualną wartość tego pojazdu. Praktyka działań ubezpieczycieli pokazuje jednak, że jeśli koszt naprawy wyliczony jest na poziomie 70-80 proc. jego wartości sprzed szkody, to już szkoda rozliczana jest analogicznie jak w przypadku szkody całkowitej. Poszkodowany otrzymuje wtedy odszkodowanie równe różnicy pomiędzy wartością samochodu przed szkodą a wartością wraku, czyli pozostałości pojazdu. Tymczasem interpretacja Sądu Najwyższego oraz sądów powszechnych jasno mówi, że za nadmierne można uznać wyłącznie koszty naprawy przekraczające 100 proc. wartości pojazdu sprzed szkody. Tym samym takie działanie prowadzi do tego, że poszkodowani otrzymują zaniżone odszkodowania. Zdarzają się również szkody, w przypadku których zaniżana jest wartość samochodu w stanie nieuszkodzonym.
Kosztorys naprawy samochodu jest bardzo ważnym dokumentem, którego treść powinieneś dokładnie przeanalizować. Oceń, czy aby na pewno uwzględniono w nim wszystkie niezbędne prace, sprawdź wycenę części i usług. Jeśli jednak potrzebujesz pomocy bądź po prostu nie zgadzasz się z otrzymanym kosztorysem, to koniecznie nam go przedstaw. Dokonamy niezbędnej kalkulacji, ocenimy jego zawartość i być może wywalczymy dla ciebie wyższe odszkodowanie! Pamiętaj, według szacunków Funduszu Odszkodowań Komunikacyjnych zaniżanych jest około 92 proc. odszkodowań z AC i OC!