Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

Otrzymałeś odmowę wypłaty odszkodowania lub zostało ono wypłacone twoim zdaniem w nieadekwatnej wysokości? Nie wystarczyło na naprawdę szkody? Jak najbardziej masz możliwość odwołania się od decyzji zakładu ubezpieczeń.

Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela – termin

Na odwołanie się od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego masz dużo czasu – zgodnie z art. 819 § 1 kodeksu cywilnego aż 3 lata. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Jeśli dana szkoda wynikała z czynu niedozwolonego, to na odwołanie się masz aż 10 lat, natomiast zgodnie z art. 442 kodeksu cywilnego, jeśli szkoda jest wynikiem przestępstwa, to przedawnia się dopiero po 20 latach. Sugerujemy jednak złożenie odwołania najszybciej, jak będzie to możliwe – o ile zostanie ono napisane profesjonalnie. Z czasem możesz zapomnieć o pewnych szczegółach związanych ze szkodą, a też sama szkoda może się rozszerzyć i wówczas aby ją zlikwidować, trzeba będzie ponieść wyższe koszty. TU może nie pokryć całości argumentując, że nie doszło do nich w wyniku zdarzenia.

Jak złożyć odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym określa, w jakiej formie może zostać złożone odwołanie od decyzji ubezpieczyciela:

  • Ustnie – czyli telefonicznie lub podczas wizyty w placówce danego zakładu ubezpieczeń.
  • Elektronicznie – np. e-mailem lub korzystając z formularza dostępnego online, o ile towarzystwo ubezpieczeniowe w ogóle udostępnia taką możliwość.
  • Pisemnie – odwołanie może zostać wysłane pocztą lub złożone w oddziale ubezpieczyciela. Jeśli jednak zdecydujesz się na jego wysłanie pocztą, to koniecznie wybierz list polecony ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Będziesz mieć dowód na to, że twoje odwołanie zostało odebrane przez pracownika zakładu ubezpieczeń.

Odwołanie do ubezpieczyciela – jakie informacje w nim zawrzeć?

Przede wszystkim w treści odwołania powołaj się na wyżej wskazaną Ustawę z 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji. Żeby twoje działanie przyniosło jakikolwiek efekt, musi być przygotowane profesjonalnie. Zawarcie w nim wyłącznie informacji, że nie zgadzasz się z decyzją zakładu ubezpieczeń oczywiście nie wystarczy. W swoim odwołaniu musisz zawrzeć:

  • Twoje dane oraz dane zakładu ubezpieczeń, do którego kierowane jest odwołanie. Jeśli chodzi – podaj imię i nazwisko oraz adres, a w przypadku towarzystwa ubezpieczeniowego – nazwę i adres. To wystarczy.
  • Wskaż, o jaką sprawę chodzi – podaj numer swojej polisy lub oznaczenie zgłoszonej szkody. Może to być również numer decyzji zakładu ubezpieczeń.
  • Treść odwołania – uzasadnienie twojego odwołania. Nie chodzi o to, aby było ono długie – musi być konkretne i zawierać argumenty pokazujące, dlaczego nie zgadzasz się z decyzją ubezpieczyciela.

Treść odwołania od decyzji ubezpieczyciela

To, co powinieneś zawrzeć w uzasadnieniu, uzależnione jest od danej sprawy. Musisz udokumentować zakładowi ubezpieczeń swoje odwołanie. Opinia, że wysokość odszkodowania jest niewystarczająca, to zbyt mało. Przykładowe dokumenty, które możesz wykorzystać:

  • pokazanie ceny części zamiennych, jeśli zostały zaniżone w kosztorysie;
  • ekspertyza rzeczoznawcy, który specjalizuje się np. w wycenie pojazdów;
  • faktura za naprawę szkody z warsztatu mechanicznego, która potwierdza, że odszkodowanie nie było wystarczające dla zlikwidowania szkody.

Jednak miej na uwadze to, że nawet opinia rzeczoznawcy, nie jest dla zakładu ubezpieczeń wiążąca. Towarzystwo ubezpieczeniowe musi odpowiedzieć na odwołanie w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia szkody lub w ciągu 60 dni w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych. Jeśli jednak zakład ubezpieczeń nie odpowie w ciągu 30 dni, to musi uzasadnić, z czego wynika opóźnienie i wskazać przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji. W przypadku, gdy TU nie dotrzyma terminu lub nie odpowie na odwołanie, reklamacja zostaje uznana za zaakceptowaną. W odpowiedzi od TU musi się znaleźć pouczenie o tym, w jaki sposób możesz dochodzić swoich racji. Możesz wystąpić z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy przez Rzecznika Finansowego, skierować sprawę do sądu lub skorzystać z instytucji mediacji lub sądu polubownego.

Odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń

Jak widzisz, bez względu na to, jakie złożysz odwołanie i w jaki sposób je uzasadnisz, nie jest powiedziane, że reklamacja zostanie pozytywnie rozpatrzona. Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w uzyskaniu dopłaty do odszkodowania, to zgłoś się do nas. Przeanalizujemy dokumenty i być może pozyskamy dla ciebie dopłatę do odszkodowania.

Formularz kontaktowy
Wypełnij formularz. Przeprowadzimy ekspertyzę wstępną i skontaktujemy się z Tobą.
  • Skorzystaj z formularza i dowiedz się jaka może być wysokość twojej dopłaty. Decyzja o wypłacie w dni robocze w ciągu 24 godzin!
  • Dołącz kosztorys lub kalkulację oraz decyzję ubezpieczyciela – dzięki temu otrzymasz wycenę szybciej
    Przeciągnij pliki tutaj albo
  • Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Rzetelna firma
Opinie o Polisa Plus na Opineo.pl
Wyślij swój numer – oddzwonimy niezwłocznie lub zadzwoń: 781 000 781
  • Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.