Jednym z zadań realizowanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) jest kontrola spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC przez posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz rolników. Z jakich powodów nie dopełniamy tego obowiązku i do jakich konsekwencji może to doprowadzić?
Zgodnie z przepisami, nawet jeden dzień przerwy w ochronie ubezpieczeniowej wystarczy do tego, aby na posiadacza pojazdu została nałożona kara. Z jakich powodów nie wywiązujemy się z obowiązku ubezpieczeniowego? Najczęstsze przyczyny to:
Do niedawna karę za brak ubezpieczenia OC mogli nałożyć na posiadaczy pojazdów jedynie funkcjonariusze policji podczas kontroli. W 2011 roku wprowadzono tzw. wirtualnego policjanta, czyli system, który wykrywa nieubezpieczonych bez konieczności bezpośredniej kontroli. Jego skuteczność rośnie z roku na rok. Tylko od stycznia do września 2018 roku UFG wysłało 68 tysięcy wezwań do zapłaty kary. Już 75 proc. wykrytych przypadków braku OC to efekt wskazań systemu. Pozostali nieubezpieczeni są namierzani podczas kontroli policyjnej lub kontroli przeprowadzonej przez inne organy zewnętrzne. Na czym polega działanie systemu wirtualnego policjanta? Otóż analizuje on bazy danych w poszukiwaniu przerw w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów. Według szacunków funduszu z 2018 roku, liczba nieubezpieczonych pojazdów jeżdżących po polskich drogach wynosi od 80 do 90 tysięcy.
W przypadku OC rolników kara za brak ubezpieczenia to 230 zł. Jeśli chodzi o posiadaczy pojazdów, sprawa jest bardziej złożona. Kara za brak ciągłości OC zależy od czasu przerwy w ubezpieczeniu, rodzaju pojazdu oraz wysokości minimalnego wynagrodzenia w danym roku.
W przypadku posiadacza samochodu osobowego kara za brak OC zależna jest od długości przerwy:
Tym samym kara za brak OC przez kilka lat wyniesie tyle, co sankcja za 15 dni.
Jeśli chodzi o samochody ciężarowe, ciągniki samochodowe i autobusy kara wyniesie:
Warto zwrócić uwagę na fakt, że w tym przypadku kara za brak OC przez jeden dzień to aż 1350 zł!
Natomiast dla pozostałych pojazdów stawki za brak OC wynoszą:
Posiadacz pojazdu, który otrzyma uzasadnione wezwanie do zapłaty kary, powinien jak najszybciej odpowiedzieć na wiadomość otrzymaną od UFG. Najgorszą decyzją jest zignorowanie pisma. Fundusz przyznaje, że karę dobrowolnie płaci zaledwie 35 proc. posiadaczy pojazdów, a w pozostałych przypadkach konieczne staje się postępowanie egzekucyjne. Jeśli taka procedura się rozpocznie, to oznacza to kolejne koszty dla nieubezpieczonego, który zostanie obciążony opłatami postępowania skarbowego.
Wiele osób choć raz życiu było uczestnikami wypadku drogowego, w którym doszło do uszkodzenia ich pojazdu. To zrozumiałe, że każdy kierowca w takiej sytuacji chce otrzymać pełne odszkodowanie, które...
Wysokość kar za brak OC jest uwarunkowana od płacy minimalnej. Podwyżka wysokości kary będzie wiec automatyczna.
Jednym z zadań realizowanych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) jest kontrola spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC przez posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz rolników. Z jakich powodów nie dopełniamy tego...
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) to instytucja powołana w 1990 roku w związku z rozwojem rynku ubezpieczeń w Polsce. Za jakie zadania odpowiada fundusz i dlaczego jego działania są tak...
"*" oznacza pola wymagane