Likwidacja szkody. Co muszę, a co mogę?

Auto jest twoją własnością. Masz prawo nie naprawiać auta lub go sprzedać. Nawet w tym przypadku należy ci się pełne odszkodowanie za powstałe straty

Likwidacja szkody

Nie zaczynaj od ugody

Zgłosiłeś już szkodę i dopełniłeś wszelkich formalności, pozostaje Ci czekać aż otrzymasz wyliczenie Twojej szkody. Zdarza się tak, że bez zbędnych wyliczeń otrzymujesz po prostu kwotę do zaakceptowania. Nie powinieneś jej akceptować, bo prowadzi to do podpisania ugody. O tym, dlaczego nie powinieneś podpisywać ugody pisaliśmy w poprzednim artykule. Prawidłową ścieżka likwidacji szkody jest przekazanie Ci przez ubezpieczyciela kosztorysu dotyczącego sposobu naprawy Twojego auta. Jest to nic innego jak propozycja i tak właśnie powinieneś ją potraktować.

Bardzo istotne jest to byś poświęcił chwilę uwagi nie tylko kwocie, która znajduje się zaraz na pierwszej stronie bądź pod napisem łączny koszt naprawy, w wielu przypadkach z dopiskiem „po potrąceniach” i właśnie między innymi na takie potrącenia powinieneś zwrócić swoją uwagę, ale o tym później. Zacznijmy od początku…

Czy to mój samochód?

Co powinieneś sprawdzić, kiedy otrzymujesz swój kosztorys? W pierwszej kolejności sprawdź, czy kalkulacja dotyczy Twojego auta. Brzmi śmiesznie? No niestety, zdarza się, że już przy samych założeniach kosztorysu mamy do czynienia zupełnie z innym autem. Pamiętajmy, że 90% obliczeń dokonuje system. Bardzo dużo (jak nie wszystko) zależy od tego czy w tzw. założeniach do kosztorysu wpisany jest właściwy model, właściwy rocznik, właściwy VIN i nr rejestracyjny. Od tego zależy bowiem czy zadane w dalszej części kosztorysu części zamienne pasują do Twojego auta i kosztują właśnie tyle, ile wyliczył system.

Jeśli zauważyłeś nieprawidłowości w otrzymanym kosztorysie, skoryguj je, pisząc do TU.

Weryfikacja kosztorysu

Kolejna rzecz, to zweryfikowanie kompletności kosztorysu, czyli tego, czy obejmuje on wszystkie uszkodzone w danym zdarzeniu elementy. Jest to trudniejsze, choćby przez fakt, że ubezpieczyciele używają zupełnie innej nomenklatury, niż Ty czy warsztaty, w których zwykłeś naprawiać auto. W dodatku rozdrabniają każdą uszkodzoną pozycję na tysiące drobiazgów, których nazwy nic Ci nie mówią. Co robić, by móc zweryfikować, czy kosztorys zawiera wszystko, co zostało uszkodzone w pojeździe podczas kolizji?

Jeśli nie masz zaufanego warsztatu, w którym chciałbyś naprawić auto, popytaj znajomych, poczytaj fora (ale i tu jest dość sporo fikcyjnych klakierów). Jakby nie patrzeć, należy znaleźć warsztat cieszący się zaufaniem swoich klientów i tam zweryfikować czy w kosztorysie znajduje się co potrzeba. Gdzieś przecież to auto naprawić musisz, chyba że uszkodzenia są tak błahe, iż możesz swobodnie jeździć w ten sposób uszkodzonym autem, np. zarysowany lakier. W takim przypadku zwykle kosztorys jesteś w stanie zweryfikować sam.

Zaufana trzecia strona

Wszelkie braki zgłaszasz bezpośrednio do likwidatora. Niekiedy będą potrzebne do tego dodatkowe oględziny. Zarówno przy tych pierwszych, jak i dodatkowych, powinien być obecny ktoś, kto wspomoże Cię wiedzą fachową. Taka zaufana osoba „obroni” rzeczy, które są konieczne do naprawy bądź wymiany. Potrafi wskazać uszkodzenia których Ty nie widzisz, a rzeczoznawca chętnie pominie w kosztorysie. Taka osoba zna konsekwencje takiego a nie innego uderzenia i wie, gdzie szukać uszkodzeń. Wie również jak argumentować to czy dany element nadaje się do naprawy czy należy koniecznie go wymienić. Przykład? Przy niezbyt mocnym uderzeniu w zderzak nie będziesz przypuszczał, że mogło stać się cokolwiek z lampą mijania. Wygląda na całą? Dobrze jest sprawdzić w takim przypadku czy plastikowe zaczepy reflektora nie zostały połamane. Takie uszkodzenie kwalifikuje reflektor do wymiany. Tego typu uszkodzeń może być dużo więcej. Także miej przy oględzinach osobę, która zna się na rzeczy. Czyli, wybierz warsztat do naprawy przed przyjazdem rzeczoznawcy.

Oryginały czy zamienniki

Kiedy Twój kosztorys jest już skorygowany albo nie wymagał takiej korekty sprawdź na jakich częściach ubezpieczyciel proponuje naprawę. Na końcu kosztorysu znajdują się magiczne literki, które mówią nam jakie części zostały zadane w kosztorysie, czy są to części oryginalne, czy identyczne z oryginalnymi (patrz bez logo producenta), czy też masz zadane zamienniki oryginałów.

Dobrze jest jednak wiedzieć, że już na tym etapie może się zająć taką analizą ktoś kto doskonale zna się na zaniżonych przez ubezpieczycieli kosztorysach i wie doskonale, gdzie należy szukać nieprawidłowości. W ostatnich latach na rynku pojawiło się sporo firm zajmujących się dopłatami do odszkodowań. Zajmują się również weryfikacją kosztorysów od ubezpieczycieli. Warto jest wysłać kosztorys do analizy takiej firmie. Profesjonalna weryfikacja kosztorysu zwykle kosztuje 300 złotych.

Potrącenia

Jeśli w kosztorysie pojawią się potrącenia, o których wspominaliśmy wcześniej, szczególnie kiedy są to potrącenia za dawne szkody, ubezpieczyciel zobowiązany jest przedstawić poszkodowanemu szczegółową wycenę, która jest nazywana wzrostem wartości pojazdu po naprawie, bądź zmianą wartości pojazdu po naprawie. Jest to nic innego jak szczegółowa wycena wartości rynkowej przed szkodą i po naprawie pojazdu. Ma wskazywać jak naprawa pojazdu wpłynie na wartość auta sprzed kolizji.

Likwidacja szkody

Podsumowując ubezpieczyciel zobowiązany jest do wysłania rzeczoznawcy na oględziny Twojego pojazdu, by ustalić co zostało uszkodzone w Twoim aucie podczas kolizji. Przedstawienia pełnej dokumentacjidotyczącej szkody, a mianowicie kosztorysu, wyceny wartości rynkowej pojazdu, decyzji o wypłacie odszkodowania oraz zmiany wartości pojazdu po naprawie, jeżeli dokonał potrąceń za dawne szkody. Wysłania rzeczoznawcy do ponownych oględzin, jeśli takowe są konieczne (np. zakleszczona maska podczas pierwszych oględzin). Odpowiedzi na odwołanie w ciągu 30 dni kalendarzowych (tak niestety, każde odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela może spowodować przeciągnięciem się likwidacji szkody o 30 kolejnych dni).

Masz prawo nie naprawiać auta

Masz prawo samodzielnie wybrać warsztat, w którym będzie naprawiał auto. W przypadku, kiedy prawo nie wymaga od niego naprawy może zostawić auto w stanie po kolizji. Odszkodowanie należy ci się cokolwiek nie postanowisz. Auto jest twoją własnością i możesz z nim zrobić co uważasz. Ponieważ szkoda powstała na pojeździe wpływa znacząco na obniżenie wartości jego pojazdu, możesz również sprzedać auto w stanie uszkodzonym, nie naprawiając szkody. Nawet w tym przypadku należy ci się pełne odszkodowanie za powstałe straty.

Mądry Polak po szkodzie

Dostałeś już odszkodowanie od ubezpieczyciela a po lekturze tego artykułu czujesz, że coś było/jest nie tak? Być może TU wypłaciło ci zaniżone odszkodowanie. Nic straconego. W artykule Dochodzenie odszkodowania od ubezpieczyciela znajdziesz poradnik jak samodzielnie lub korzystając z pomocy firm zajmujących się dochodzenie zaniżonych odszkodowań otrzymać dodatkowe pieniądze,

Omówiliśmy dość szczegółowo cały proces likwidacji szkody, jednakże nie poruszyliśmy tematu naprawy auta w trybie likwidacji szkody. Jakie masz prawa i obowiązki związane z naprawą swojego pojazdu. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w następnym artykule z tego cyklu.

Formularz kontaktowy
Wypełnij formularz. Przeprowadzimy ekspertyzę wstępną i skontaktujemy się z Tobą.
  • Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Rzetelna firma
Opinie o Polisa Plus na Opineo.pl
Wyślij swój numer – oddzwonimy niezwłocznie lub zadzwoń: 781 000 781
  • Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.