Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego w Polsce ma obowiązek zakupu komunikacyjnego ubezpieczenia OC. Dzięki temu zakład ubezpieczeń ponosi finansową odpowiedzialność za szkody spowodowane ubezpieczonym pojazdem w ruchu drogowym. Czy pasażer poszkodowany w wypadku również może liczyć na odszkodowanie z OC sprawcy? A jeśli tak, to jakich świadczeń może oczekiwać?
Według danych Głównej Komendy Policji w 2018 roku w wypadkach poszkodowanych zostało 40 221 osób, z czego 2 862 poniosło śmierć, a 37 359 zostało rannych. W 2018 roku największą grupę poszkodowanych stanowili kierowcy samochodów osobowych i ich pasażerowie (51,8 proc). Liczba ofiar ogółem wynosiła wśród pasażerów 11 431 osób, przy czym 501 zmarło, 10 930 było rannych, a 2567 ciężko rannych. Zdecydowanie najwięcej ofiar dotyczy pasażerów samochodów osobowych.
Pasażerowi poszkodowanemu w takim zdarzeniu przysługuje odszkodowanie i zadośćuczynienie. Ochrona w ramach ubezpieczenia OC jest bardzo szeroka, a jako poszkodowany możesz mieć wiele roszczeń. Kierowca pojazdu, którym jechał pasażer ponosi odpowiedzialność na zasadzie winy, a kierowca innego pojazdu na zasadzie ryzyka. Poszkodowany może mieć roszczenia do zakładu ubezpieczeń sprawcy wypadku, a tym mogą być zarówno kierowca pojazdu, z którym pasażer podróżuje, jak i kierowca innego pojazdu.
Jeśli doszło do wypadku, to poszkodowany musi zgłosić szkodę do zakładu ubezpieczeń. Ma na to 3 lata, licząc od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie. Termin ten może zostać wydłużony do 20 lat, jeśli wynikało ono z przestępstwa popełnionego przez sprawcę.
Jako poszkodowany możesz wnioskować w uzasadnionych przypadkach o odszkodowanie dla pasażera i zadośćuczynienie. Przysługuje ci:
W pewnych przypadkach zakład ubezpieczeń może obniżyć wysokość wypłaconego odszkodowania ze względu na to, że pasażer w pewien sposób przyczynił się do wypadku. Wówczas towarzystwo ubezpieczeniowe określa ten udział w procentach i na tej podstawie obniża wysokość odszkodowania. Jednak tylko w przypadku wyłącznej winy pasażera możliwa jest całkowita odmowa wypłaty odszkodowania. Po zgłoszeniu szkody do zakładu ubezpieczeń ma on 30 dni na jej rozpatrzenie i wydanie decyzji o przyznaniu lub nieprzyznaniu odszkodowania, istnieją jednak również wyjątki. Co się dzieje, jeśli sprawca nie miał ubezpieczenia OC? W takim przypadku poszkodowany pasażer może dochodzić odszkodowania od samego sprawcy albo od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
W pewnych przypadkach możliwe jest, że zakład ubezpieczeń wypłaci zaniżone odszkodowanie. Jeśli masz odnośnie do tego jakiekolwiek wątpliwości, to skontaktuj się z nami. Przeanalizujemy sprawę i być może uzyskamy dla ciebie wyższe odszkodowanie.