Zaniżone odszkodowanie – co zrobić, gdy nie zgadzamy się z wyceną szkody?

Przydarzyła ci się szkoda komunikacyjna, w której jesteś poszkodowanym. Towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy zaproponowało ci lub wypłaciło zaniżone odszkodowanie, które nie wystarczy na likwidację szkody. Co możesz zrobić?

Zaniżone odszkodowanie

Zaniżone odszkodowanie – co robić?

Z pewnością zaniepokoić cię mogą informacje, że zgodnie z wynikami przeprowadzonych analiz nawet ponad 90 proc. kosztorysów przygotowanych przez zakłady ubezpieczeń było zaniżonych. Najczęściej niższe proponowane wysokości odszkodowania wynikają z zaniżenia kosztów naprawy pojazdu. Może to być np. przyjęcie zbyt niskiej stawki za roboczogodzinę prac blacharskich i lakierniczych. W kosztorysie mogą być również pominięte pewne niezbędne operacje. Często także zakłady ubezpieczeń uwzględniają w swojej kalkulacji części inne niż oryginalne. Co zatem powinieneś zrobić? Oczywiście – masz prawo odwołać się od decyzji zakładu ubezpieczeń. Co istotne, masz na to dużo czasu, gdyż roszczenie przedawnia się zgodnie z art. 819 § 1 kodeksu cywilnego dopiero po 3 latach. Istnieją jednak wyjątki. Jeśli szkoda wynika z czynu niedozwolonego, to odwołanie możesz złożyć w ciągu 10 lat. Natomiast zgodnie z art. 442 kodeksu cywilnego jeśli szkoda jest wynikiem przestępstwa, to przedawnienie ma miejsce dopiero po 20 latach. Co istotne – bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym dowiedziałeś się o szkodzie. To, że masz dużo czasu na złożenie odwołania, nie powinno spowodować, że odłożysz tę czynność na później. Najlepiej, żebyś zajął się tym jak najszybciej. Pamiętaj również, że zakład ubezpieczeń ma 30 dni na rozpatrzenie twojego odwołania, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – 60 dni. Im później zgłosisz szkodę, tym sprawa może być trudniejsza do zbadania.

Jak złożyć odwołanie?

Odwołanie od decyzji zakładu ubezpieczeń możesz złożyć w placówce zakładu ubezpieczeń lub u agenta, ale także ustnie (przez infolinię czy protokół spisany w placówce zakładu ubezpieczeń) lub wysłać je pocztą tradycyjną (niech to będzie list polecony, abyś miał potwierdzenie jego odbioru). Obecnie odwołanie możesz złożyć również przez internet – pocztą elektroniczną lub korzystając ze specjalnych aplikacji, które znajdziesz na stronach WWW zakładów ubezpieczeń. Jak wspomnieliśmy, towarzystwo ubezpieczeniowe ma 30 dni na odpowiedź, chyba że sprawa jest szczególnie skomplikowana, to wtedy 60 dni, ale musi cię poinformować o tym przed upływem pierwszego terminu. Co istotne, w wiadomości musi się znaleźć uzasadnienie opóźnienia, opis okoliczności, jakie są do wyjaśnienia, oraz przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji. Jeśli w terminie tym nie otrzymasz odpowiedzi od towarzystwa ubezpieczeniowego, to oznacza, że twoje roszczenie zostało zaakceptowane.

Jak napisać odwołanie?

Aby twoje odwołanie miało jakiekolwiek szanse na zaakceptowanie przez zakład ubezpieczeń, musi być napisane profesjonalnie. W podstawie prawnej wskaż na Ustawę z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. W odwołaniu musisz podać:

  • dane pokrzywdzonego;
  • informacje ułatwiające zlokalizowanie sprawy, np. numer polisy sprawcy zdarzenia;
  • uzasadnienie odwołania.

Kluczowa jest właśnie treść owego odwołania. Oczywiście nie wystarczy twoja opinia, że zaproponowane odszkodowanie jest zbyt niskie. Musisz swoje oczekiwania uzasadnić w sposób profesjonalny, np. przedstawiając ekspertyzę rzeczoznawcy, który specjalizuje się w przygotowywaniu wycen m.in. pojazdów mechanicznych. Takim dokumentem może być również faktura za wykonane naprawy z warsztatu mechanicznego, wystawiona oczywiście na kwotę wyższą niż zaproponowane odszkodowanie.

Odpowiedź odmowna – co dalej?

Jeśli odwołanie nie przyniosło efektów i otrzymałeś odpowiedź odmowną, to w dalszym ciągu możesz dochodzić swoich racji, ale już na inne sposoby. Przede wszystkim w otrzymanym od zakładu ubezpieczeń piśmie musi się znajdować pouczenie o tym, w jaki sposób możesz teraz dochodzić swoich racji. Możesz złożyć wniosek o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego, wystąpić z powództwem do sądu powszechnego, czy też skorzystać z instytucji mediacji lub sądu polubownego.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, aby móc samodzielnie zająć się złożeniem odwołania, to skorzystaj z naszej pomocy. Posiadamy wieloletnie doświadczenie i jesteśmy świadomi tego, co ci się należy jako poszkodowanemu. Przedstaw nam kosztorys otrzymany od towarzystwa ubezpieczeniowego, a my dokonamy ponownej kalkulacji i być może otrzymasz wyższe odszkodowanie.

Formularz kontaktowy
Wypełnij formularz. Przeprowadzimy ekspertyzę wstępną i skontaktujemy się z Tobą.
  • Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Rzetelna firma
Opinie o Polisa Plus na Opineo.pl
Wyślij swój numer – oddzwonimy niezwłocznie lub zadzwoń: 781 000 781
  • Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.