Do awarii sieci energetycznej dochodzi najczęściej w mniejszych miejscowościach, ale jak najbardziej możliwe są one również w miastach. Przerwy w dostawie prądu w pewnych przypadkach mogą być szczególnie problematyczne, uniemożliwiając np. prowadzenie działalności gospodarczej. Awarie mogą doprowadzić nawet do uszkodzenia sprzętu. W uzasadnionych przypadkach możesz się ubiegać o odszkodowanie za awarię sieci energetycznej.
Firmy energetyczne najczęściej wypłacają w takich przypadkach bonifikatę, ale można również wystąpić o odszkodowanie. Dopuszczalny czas trwania przerwy określony jest w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego albo w umowie z firmą energetyczną. Nie każda przerwa w dostawie prądu jest podstawą do roszczenia kierowanego do dostawcy energii. Dopuszczalny czas przerwy zależy od grupy przyłączeniowej, do której należy dany odbiorca energii. Dla odbiorców zaliczonych do grup przyłączeniowych I‐III i VI maksymalne przerwy określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa. Natomiast w przypadku grup przyłączeniowych IV i V maksymalny czas ten wynosi:
Jeśli dopuszczalny czas przerwy zostanie przekroczony, to odbiorcy należy się bonifikata. Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej należy się pięciokrotność ceny jednostki elektrycznej energii. Wysokość bonifikaty jest wyliczana na podstawie tego, ile w danym dniu poprzedniego tygodnia dostarczono energii do odbiorcy. Za jeden dzień przeciętna rodzina może liczyć na bonifikatę w wysokości kilkunastu złotych, ale oczywiście w przypadku firm może ona być wielokrotnie wyższa. Firma energetyczna wypłaci te środki dopiero na podstawie złożonego wniosku – po rozpatrzeniu go i uznaniu za uzasadniony. Jeśli roszczenie zostanie odrzucone, to oczywiście masz prawo złożenia sprawy do sądu powszechnego. Z jakiego powodu dostawca energii może odmówić wypłaty bonifikaty? Firmy energetyczne często powołują się na działanie siły wyższej, np. burzy, ale UOKiK dodał takie zapisy do rejestru klauzul niedozwolonych. Jeśli odbiorca energii poniósł szkodę w wyniku braku prądu, to może domagać się wypłaty odszkodowania.
Jeśli np. w wyniku przepięcia lub awarii sieci elektrycznej uszkodzony został sprzęt należący do odbiorcy albo np. u tego odbiorcy rozmroziło się jedzenie znajdujące się w zamrażarce, to poszkodowany może się domagać odszkodowania. Postępowanie jednak nie jest proste. Podmiotem odpowiedzialnym za dostawę energii jest Operator Systemu Dystrybucyjnego i to do niego powinien trafić wniosek o odszkodowanie – nie do sprzedawcy prądu. Ubiegając się o odszkodowanie, musisz we wniosku podać, kiedy nastąpiła przerwa w dostawie energii i jakiej kwoty odszkodowania się domagasz, uzasadnić to, określić, do kogo kierujesz wniosek, oraz oczywiście go podpisać. Bardzo ważna jest odpowiednia argumentacja. Jeśli dysponujesz potwierdzeniem poniesionych kosztów, to warto dodać je do wniosku jako załącznik. Wniosek ten możesz wysłać Pocztą Polską ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru albo złożyć w biurze obsługi klienta danego OSD. Następnie musisz oczekiwać na odpowiedź ze strony dostawcy energii. W przypadku odmowy pozostaje postępowanie sądowe.