Rzecznik Ubezpieczonych – kim jest?

Uważasz, że zakład ubezpieczeń podjął w przypadku twojej sprawy decyzję, która nie ma uzasadnienia? Towarzystwo ubezpieczeniowe nie wywiązało się ze swoich zobowiązań? Zdecydowanie łatwiej będzie ci walczyć o uzyskanie tego, czego oczekujesz z pomocą Rzecznika Ubezpieczonych.

Rzecznik Ubezpieczonych

Kim jest Rzecznik Ubezpieczonych?

Urząd Rzecznika Ubezpieczonych powołany został w 1995 roku, po tym, jak doszło do upadku kilku zakładów ubezpieczeń. W 2015 roku zadania Rzecznika Ubezpieczonych przejął Rzecznik Finansowy. Dotąd obowiązki te sprawowali:

  • Stanisław Rogowski (1995–2007),
  • Halina Olendzka (2007–2011),
  • Aleksandra Wiktorow (2011–2019),
  • Mariusz Golecki (od 2019).

Biuro Rzecznika Finansowego znajduje się pod adresem: ul. Aleje Jerozolimskie 87, 02–001 Warszawa.

Do rzecznika najczęściej zwracamy się w sprawach odmowy wypłaty odszkodowania lub wypłaty zbyt małego odszkodowania, a także w sprawie podwójnego OC. Rzecznik Finansowy rozstrzygnął m.in., że wydruk potwierdzenia posiadania polisy OC, które zakład ubezpieczeń wysyła klientowi e-mailem lub faksem, jest wystarczającym dowodem na opłacenie obowiązkowego OC. Obecnie posiadacze pojazdów nie muszą już wozić ze sobą żadnych dokumentów, które poświadczałyby zawarcie umowy ubezpieczenia OC. Rzecznik Finansowy może m.in.:

  • Rozpatrywać wnioski indywidualne w sprawach, w których roszczenia ubezpieczonych nie zostały uwzględnione przez podmioty rynku finansowego w drodze reklamacji.
  • Rozpatrywać wnioski w związku z niewykonaniem czynności wynikających z reklamacji, które zostały rozpatrzone zgodnie z wolą klienta.
  • Informować organy kontroli i nadzoru o wykrytych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego.
  • Opiniować akty prawne dotyczące działań rynku finansowego.

O pomoc do Rzecznika Finansowego możesz zgłosić się wówczas, gdy już odwoływałeś się od decyzji towarzystwa ubezpieczeniowego. Jeśli odpowiedź będzie negatywna lub nie otrzymasz jej w ustawowym terminie 30 dni, to wówczas zwróć się do Biura Rzecznika Finansowego.

Jak złożyć skargę do Rzecznika Finansowego?

Wzór wniosku o przeprowadzenie postępowania interwencyjnego znajdziesz na stronie https://rf.gov.pl/. W jego treści powinny się znaleźć twoje dane, w tym imię i nazwisko, adres, numer telefonu oraz szczegółowy opis sprawy. Powinieneś załączyć kopię korespondencji, jaką prowadziłeś z zakładem ubezpieczeń – ważna jest treść wysyłanych wniosków i odpowiedzi, jakich udzielał zakład ubezpieczeń. Komplet dokumentów wyślij na adres:

Rzecznik Finansowy

Al. Jerozolimskie 87

02–001 Warszawa

Rzecznik nie może nakazać zakładowi ubezpieczeń zmiany stanowiska, a jedynie żądać wyjaśnień lub sugerować rozwiązanie pozytywne dla klienta. Czy jego pomoc cieszy się dużym zainteresowaniem? W 2018 roku Rzecznik Finansowy:

  • Udzielił 26289 porad telefonicznych i e-mailowych.
  • Przyjął 23033 wniosków o interwencję lub postępowanie polubowne.
  • Otrzymał 1128 wniosków o istotny pogląd.

12 października 2019 roku na stanowisko Rzecznika Finansowego powołany został dr hab. Mariusz Golecki, który, jak twierdzi, wiąże duże nadzieje z uruchomieniem Funduszu Edukacji Finansowej

Jeśli uważasz, że otrzymałeś zbyt niskie odszkodowanie, to możesz skorzystać również z naszej pomocy. Nawet w ciągu 24h dowiesz się, czy możesz otrzymać dopłatę do odszkodowania. Interwencja Rzecznika Finansowego wymaga zdecydowanie dłuższego oczekiwania na działanie. 

Podobne artykuły
Zaniżanie odszkodowania z OC

Zaniżanie odszkodowania z OC, czyli nieuczciwe praktyki ubezpieczycieli

Z reguły nie jesteśmy ani mechanikami ani tym bardziej rzeczoznawcami. Gdy nasze auto zostanie więc uszkodzone w wyniku kolizji lub wypadku, nie wiemy tak naprawdę, ile odszkodowania z OC...

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych – kim jest?

Uważasz, że zakład ubezpieczeń podjął w przypadku twojej sprawy decyzję, która nie ma uzasadnienia? Towarzystwo ubezpieczeniowe nie wywiązało się ze swoich zobowiązań? Zdecydowanie łatwiej będzie ci walczyć o uzyskanie...

Zaniżone odszkodowanie

Zaniżone odszkodowanie – co zrobić, gdy nie zgadzamy się z wyceną szkody?

Przydarzyła ci się szkoda komunikacyjna, w której jesteś poszkodowanym. Towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy zaproponowało ci lub wypłaciło zaniżone odszkodowanie, które nie wystarczy na likwidację szkody. Co możesz zrobić?

Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

Otrzymałeś odmowę wypłaty odszkodowania lub zostało ono wypłacone twoim zdaniem w nieadekwatnej wysokości? Nie wystarczyło na naprawdę szkody? Jak najbardziej masz możliwość odwołania się od decyzji zakładu ubezpieczeń.

Formularz kontaktowy
Wypełnij formularz. Przeprowadzimy ekspertyzę wstępną i skontaktujemy się z Tobą.

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przeprowadzimy ekspertyzę wstępną i skontaktujemy się z Tobą.
Hidden
Możesz dołączyć kosztorys lub kalkulację oraz decyzję ubezpieczyciela – dzięki temu otrzymasz wycenę szybciej. Jeśli nie masz tych dokumentów skontaktujemy się z tobą i pomożemy je uzyskać.
Upuść pliki tutaj lub
Maks. rozmiar pliku: 512 MB.
    Zgoda*
    Zero spamu - Twój numer jest bezpieczny
    * Pole wymagane
    Hidden
    To pole jest używane do walidacji i powinno pozostać niezmienione.
    Fundusz Odszkodowań Komunikacyjnych